New Mexico - Land of Enchantement

De hoofdstad van New Mexico is de oude stad Santa Fe maar de grootste stad is Albuquerque. De oppervlakte van ruim 315.000 vierkante km wordt bewoond door 2 miljoen mensen en de staat is pas sinds 6 januari 1912 onderdeel van de VS.
Route66 in New Mexico heeft een lengte van ongeveer 610 km al ligt dat er aan of je het stuk via Las vegas en Santa Fe mee rekent. Als je in New Mexico Route66 wilt volgen betekent dat redelijk Veel snelweg rijden omdat die pal over grote afstanden bovenop de oude route is aangelegd. In Albuquerque is ook een van de weinige plaatsen te vinden waar Route66 zichzelf kruist!

In New Mexico mag je zonder helm rijden als je ouder bent dan 18 jaar.

De grens tussen New Mexico en Texas is een tijdzone, zet je klok hier dus gelijk.

Jim Ross heeft een database gemaakt met alle bruggen in de hele route en het overzicht van New Mexico kun je hier downloaden:
Route-66-Bridge-Database_New-Mexico_Jim-Ross.pdf
 

Op dit kaartje zie je de oude Route66, zuidelijk van de snelweg. De oude route is een gravel weg via Endee naar San Jon, durf je dat niet aan neem dan de snelweg.
Glenrio
2054k

Glenrio lag altijd op de grens van Texas en New Mexico, midden in de prairie. Het plaatsje begon rond 1903 als station voor de Rock Island Railroad en in 1905 werden er stukken land van 150 acres (ongeveer 0,6km2) aangeboden, het plaatsje werd toen nog beschouwd als een plaatsje met heel veel groeipotentieel. Rond het station kwamen al gauw bars, restaurants, motels, een dans gelegenheid en benzinestations. Een heel gedeelte van die gebouwen stond officieel in New Mexico maar het werd gemakshalve maar allemaal als op Texaans grondgebied beschouwd.
Het treinstation was niet van lange duur. In 1913 kwam het wegverkeer opzetten en rond 1917 kreeg het Glenrio Hotel de eerste automobilisten die langs over het Ozark Trail reden. Rond die tijd was dat nog niet veel meer dan een zandpad, stoffig bij mooi weer maar een modderpad tijdens regenbuien. Veel bochten waren scherpe hoeken omdat het de hekken volgde die mensen om hun terrein bouwden.

In 1926 werd het Ozark Trail opgenomen in Route66 en werd Glenrio een Route66 stop. Rond die tijd was de spoorweg al veel minder belangrijk dan de weg en de verschuiving was ook zichtbaar in het dorp, nieuwe gebouwen werden langs Route66 gebouwd en de bebouwing rond de spoorweg kwam leeg te staan. Het verhaal gaat dat John Steinbecks boek (The Grapes of Wrath) hier gedeeltelijk verfilmd werd en dat is makkelijk te geloven.

Het ziet er nu anders uit, getuige dit filmpje van Nick Gerlich. Het filmpje bgint met "Broyles Gas Station". Het gebouw dateert uit 1925 toen het door Jim Broyles werd gebouwd als een Mobile benzinestation. Hij wonde achterin het gebouw. Als je nu naar binnen kijkt zie je goed wat er gebeurtmet een adobe gebouw dat niet onderhouden worden. De adobe waar de muren van gemaakt zijn kan niet tegen vocht en doordat het dak is gaan lekken 'smelten' de muren.


Op deze Google Map http://goo.gl/maps/WsL1E staat een hoop info over de route tussen Glenrio en San Jon, onmisbaar materiaal als je deze omgeving wilt verkennen!


 

 

 

 

Het motel staat er nu treurig bij als een van de laatste gebouwen uit het dorp

glenrio2
Een ansichtkaart uit de gloriedagen van het hotel:
glenrio2
Deze foto's zijn recentelijk genomen op dezelfde plekken:
stateline motel glenrio

glenrio1
In dit gebouwtje kun je goed zien wat er gebeurt met een Adobe gebouw als het niet onderhouden wordt. Het adobe bestaat uit gedroogde klei en/of zand met vaak iets als stro erdoorheen gemengd en als zo'n muur nat wordt gaat hij 'smelten'.
glenrio1

In de 30’er jaren Route66 werd door heel Texas heen verbeterd tot een geplaveide 2-baans weg en in Glenrio werden meer gebouwen langs de spoorbaan afgebroken of verhuisd naar Route66. Het plaatsje had verder een vreemde 2-deling. In de Texas kant waren geen bars omdat dat een alcohol vrij gebied was. In de New Mexico kant was geen benzine pomp omdat de belasting op benzine in New Mexico veel hoger was.
Als je deze twee foto's vergelijkt zie je dat we nu het postkantoor was, begonnen is als bar. Het hokje ernaast was ooit het postkantoor.

In de jaren 50 werden er een paar nieuwe gebouwen neergezet, een diner en een benzinepomp, die nu nog te herkennen zijn vanwege de toentertijd moderne bouwstijl (Art Moderne) met o.a. gebogen vloeiende lijnen aan de overkapping van de benzine pomp.
In 1975 was het definitief afgelopen met Glenrio toen I40 werd geopend. In 2007 werd het in zijn geheel opgenomen in het National Register of Historic Places met onder andere de stuk Route66 en 17 verlaten gebouwen waaronder de Little Juarez Diner, de State Line Bar en het State Line Motel met het dubbele reclame bord met de tekst “Motel, Last in Texas” voor reizigers vanuit het oosten en de tekst “Motel, First in Texas” voor reizigers vanuit het westen.
Bij een oud benzine stationnetje staat deze Pontiac Catalina uit 1968 al jaren stil.Het is niet zo maar een willekeurige oude auto die langzaamaan aan het uit elkaar vallen is. Het bezinestation is gebouwd in 1950 door Joe Brownlee en in 1952 bouwde hij de diner die je er nu nog naast ziet staan, de Little Juarez Diner. Het was de auto van Larry Lee Travis, de man van Roxann Travis, de dame die nog steeds in de bungalow erachter woont.
Toen in 1973 de snelweg opende werd het al snel stil in Glenrio en werden de bezinestations, de diners en het hotel gesloten. Larry nam daarom een benzine station annex garage over in Adrian en reed iedere dag in deze Pontiac op en neer naar zijn werk.
Dat werk was niet geheel ongevaarlijk, een paar jaar eerder hadden de gezamenlijke bewoners en zakenlieden uit Adrian een soort burgerwacht gestart om de criminaliteit in Adrian terug te dringen. Dat had success en de burgerwacht werd langzaamaan opgeheven, helaas wel te vroeg! Toen Larry op 7 maart 1976 aan het werk was kwam ene Lewis Steven Powell de garage binnen, dwong hem op zijn knieen te gaan zitten en schoot hem door zijn hoofd waarna hij er met de kassa vandoor ging. Na Larry's begrafenis werd zijn auto terug gebracht naar Glenrio en staat daar sindsdien, half en half als een momument. Hij is niet te koop en het wordt erg op prijs gesteld als je hem rustig laat staan zoals hij staat.
 
Tussen Glenrio en San Jon kun je domweg de interstate nemen maar de oude route is aanzienlijker interessanter. De weg is echter niet optimaal dus doe dat niet bij slecht weer. Als je Glenrio uitrijdt zie je dit: glenrio2endee
Endee
2088k
De weg naar Endee is in redelijke staat maar is wel grotendeels onverhard. glenrio2endee

Endee in de krant, ergens begin 1900.

Van Endee is niet veel meer over behalve een paar ruines en een 'modern toilet'.
Endee werd opgericht in 1882, de naam is afgeleid van de ND Ranch. In 1886 werd er een postkantoor geopend. In het begin was Endee een bijzonder wild en gevaarlijk plaatsje. Op zaterdagavond werd er feestgevierd door cowboys uit de omgeving en het verhaal gaat dat er een greppel een eindje buiten het dorp was waar de lijken van doodgeschoten feestvierders zondag’s begraven werden.
Het plaatsje kalmeerde wat toen er rond de eeuwwisseling steeds meer immigranten kwamen wonen en de krant ‘Tucumcari News’ in 1908 stond vol met mededelingen over immigranten die een stuk grond in de omgeving claimden.
In 1910 leek Endee te groeien van een dorpje naar een stad door het aantal immigranten.
In het centrum was ruimte voor zij die een bedrijf wilden openen of er wilden gaan wonen. Er was een spoorweg station, een hotel, een school en enkele kerken. Er werd zelfs aangekondigd dat er een telefoon verbinding was dorpen in de omgeving.
Deze advertentie stond in de ‘Tucumcari News and Tucumcari Times’ van July 17, 1909 waarin een groot feest werd aangekondigd voor de bewoners en bezoekers van Endee. "We want you to see the new and thriving town of Endee on the Tucumcari-Memphis Railway, midway between Amarillo, Texas, and Tucumcari, N.M., six miles west of the Texas line".
Opmerkelijk hieraan is dat de huidige lcoatie van Endee geen 6 maar 3 mijl van de grens met Texas ligt. Kennelijk is Endee later verplaatst toen Route66 omgelegd werd.

endee1 endee2

Haast onbegrijpelijk dat er van een heel plaatsje vrijwel niets meer over is maar als je de restanten van deze grocery kunt vinden hoor ik het graag, het is mij nog niet gelukt:

Oud endee


In Endee kun je noordwaarts gaan naar de I40 of sechtdoor naar San Jon. Beide wegen zijn (erg) slecht en bij regen is de weg naar San Jon zelfs zwaar af te raden.

San Jon
2083k

Rij niet te hard of je bent zo langs SanJon gereden zonder het te beseffen!

sanjon1 sanjon2
sanjon3 sanjon4
Ongeveer 8 mijl west van San Jon vindt je een haast dramatische scene, een oud bezinestation waarvan de overhang aan een kant ingestort is. sanjon petrolstation
 
Tucumcari
2122k
Tucumcari word wel omschreven als de plaats met de meeste Route66 stijl gebouwen, zeker de moeite waard om de tijd voor te nemen! Over het ontstaan van de naam gaan verschillende verhalen. Een populaire versie is dat de naam voortkomt uit de romance tussen twee indianen, Tocom en Kari. Het is echter aannemelijker dat het komt van het Comanche woord Tukamukaru wat zoiets betekend 'iemand opwachten'. De berg die naast het plaatsje ligt heet Tucumcari Mountain en was een van de favoriete plekken voor Comanches om de omgeving in de gaten te houden.
Het was in de hoogtijdagen van Route66 een belangrijke stop met enkele duizenden hotelkamers. In 1959 kwamen er gemiddeld ongeveer 8000 auto's per dag door het plaatsje, nu is dat een fractie daarvan maar het is nog steeds de moeite waard!
texrest

Restaurant: La Cita - Mexican Hat on Route 66
Dit restaurant is niet altijd open voor eters maar is altijd beschikbaar voor een fraaie foto. Grotere kitsch is haast niet mogelijk!
Adres : 820 S 1st St, Tucumcari

Telefoon : 505-461-7866

Hotel : Blue Swallow Motel, Tucumcari, New Mexico
Het motel is gebouwd in een L-vorm met 14 kamers die veelal een eigen garage hebben. De garages zijn recentelijk aan de binnenkant voorzien van geschilderde scenes uit onder andere de film Cars.
Toen de oprichter overleed namen Lillian Redman en haar man het over. Het was duidelijk dat zij klanttevredenheid hoog in het vaandel hadden staan. Als klanten de kamer niet konden betalen werden er vaak goederen als ruilmiddel geaccepteerd en regelmatig hoefden mensen helemaal niets te betalen.
Met de komst van de Interstate kregen Tucumcari en het hotel het steeds moeilijker en laat in de jaren 90 verkocht de familie Redman het. De uiterst vriendelijke nieuwe eigenaren (Kevin en Nancy Mueller) hebben het grondig gerenoveerd maar wel met behoud van de oude stijl en charme en het is nu een hotel waar je als Route66 reiziger absoluut overnacht moet hebben! Ben je van plan om hier te overnachten boek dan ruim van tevoren een kamer en neem alsjeblieft wat snacks mee voor de Senior Vice President of Security (Boomer) en zijn vriendin Bessie.
Update: ik ontving het trieste nieuws dat Boomer onverwacht overleden is op 28 augustus 2013. Een gemis voor het hotel en de gasten!
Hier een drietal documentjes zoals je die ook (uitgeprint) in alle kamers van het hotel vindt:
De geschiedenis van het hotel
Een welkomstwoord van Lilian Redman
De symboliek achter de zwaluw

Adres : 815 E. Tucumcari Boulevard.
Web : http://www.blueswallowmotel.com
Telefoon : (575) 461-9849
blueswallow neon
(foto genomen door Tim Anderson)
blueswallow1

Dat het hotel niet veel van de oude charme verloren heeft blijkt wel uit deze historische foto's:



Het lijkt misschien wel of The Blue Swallow het enige motel in Tucumcari is maar dat is natuurlijk niet zo. Een ander aanbevelenswaardig motel is het Safari Motel. Gebouwd in 1959 maar goed bijgehouden is ook dit een echte Route66 klassieker. Aan onderstaande foto's kun je zien dat er over de jaren heen weinig aan het uiterlijk is veranderd maar laat je daar niet door misleiden, de binnenkant is geheel bijdetijds!
Toch maar twee nachten in Tucumcari verblijven zodat je in beide een keer kunt slapen?
1950
1960
1970
nu

Motel Safari
722 East Route 66
575-461-1048
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
tucumcari rte66 monument Bezienswaardigheid: Route 66 Monument.
Dit monument is onthuld in 1997 en moet eigenlijk gezien worden tegen een ondergaande zon (misschien in de hoop dat het dan mooi(er) wordt?).
Adres : I-40, afslag 329 aan de westkant van de stad.

Winkel : Tee Pee Curios
Deze souvenir winkel zit in een gebouw in de vorm van een TeePee (indiaanse tent) met een recent gerestaureerd neon reclame bord voor de deur. De souvenirs zijn fraai en de eigenaren zijn een vriendelijke stel.
Adres : 924 E. Tucumcari Boulevard (Route 66) vlakbij het Blue Swallow motel.
Telefoon : (575) 461-3773.

 


In Tucumcari zijn ook veel muurschilderingen te vinden. Een overzicht (klik op de plaatjes voor een groter beeld):

Tegenover het Blue Swallow motel zijn twee nieuwe winkeltjes gekomen, eentje waar je een 'old time photo' kunt laten nemen in wildwest kostuum en een kerst winkeltje.

Na Tucumcari zijn er verschillende mogelijkheden om verder te reizen. Je kunt rechtdoor gaan maar zult dan meestal snelweg rijden tot aan Albuquerque, van de oude route is niet heel veel over. Je kunt ook Route104 Noord pakken in het centrum van Tucumcari en je gaat dan over een mooie weg naar Las Vegas (nee, niet die gokstad in Nevada!). Dit is 170 kilometer door prachtig ruig landschap maar er is geen mogelijkheid onderweg om te eten, drinken of tanken dus wel voorraad inslaan in Tucumcari!

 
Montoya
2157k
Montoya begon rond 1901 als een plek waar spoorbaan arbeiders van de Rock Island Railroad konden overnachten tijdens hun werk aan de spoorbaan. Het ligt ongeveer halverweg tussen Tucumcari en Santa Rosa. In 1908 werd de eerste winkel geopend (G. W. Richardson’s) en toen in 1918 de staat New Mexico de weg begon te verbeteren kwam er ook substantieel meer verkeer.
De neergang van de stad begon al midden jaren 20 toen veel (vee)boeren vertrokken vanwege het droge klimaat. In de daarop volgende decennia was er weliswaar veel verkeer en toeristen maar lokale bewoners waren er nauwelijks. In 1956 werd de Interstate 40 geopend, enkele honderden meters zuidelijk van het dorp. Het dorp kreeg weliswaar een eigen afslag maar is toch nooit meer de oude geworden.
Bezienswaardigheid : Net voor Monotya kom je een scene uit een western film tegen, een oude begraafplaats zoals je die in Europa niet zult zien. Montoya zelf is weer een van die plaatsjes die haast de status 'Ghosttown' verdienen.
Newkirk
2177k
Toen Route66 in Newkirk nog gebruikt werd was het al een klein stoffig plaatsje maar na de opening van de interstate ging het hard achteruit en er is nu nauwelijks nog iets interessants te vinden.
Cuervo
2190Km

Cuervo ontstond toen de ‘Chicago Rock Island and Pacific Railroad’ in de buurt kwam. Aan de westkant van Albuquerque ontstonden rond 1882 een aantal dorpen langs de 35th breedtegraad toen daar de ‘the Atlantic and Pacific Railroad’ aankwam maar de dorpen aan de oostkant ontstonden pas later.  

Cuervo is een levende ghosttown waar meer gebouwen leeg staan dan dat er mensen wonen.
Cuevero.jpg
  Net voor Santa Rosa kun je afslag 277 nemen van de I-40, hier kom je op een erg mooi stukje route66. De weg is slecht maar het uitzicht is zeker de moeite waard.
Santa Rosa
2219k
Bezienswaardigheid : Bono's Route 66 Auto Museum
Als je van auto's houdt moet je hier zeker stoppen. Het museum komt voort uit de prive verzameling van James Cordova en zijn vrouw Anna en ze zullen je graag meer vertellen over al het chroom wat er te zien is.
bono1 bono2

Restaurant : Comet II Drive-In
Afgezien van de erg fraaie architectuur van dit gebouw is het de moeite waard om hier te stoppen voor prima mexicaans eten.
Adres : 217 Parker Ave. (Route 66).
Telefoon : (505) 472-3663.
 

Bij Santa Rosa moet je besluiten of je rechtdoor gaat over de I-40 naar Albuquerque. Heb je echter de tijd, volg dan hier de oude route over Santa Fe, het is het zeker waard! Om via Santa Fe te gaan volg de I-40 tot aan afslag 256 waar je de US84 noordwaarts moet nemen. In 1926, toen het originele traject van Route66 werd uitgezet, was het duidelijk dat Sante Fe op de route moest liggen. Dit is uiteindelijk de hoofdstad van New Mexico dus men kon daar niet om heen. Echter, in 1937 verloor Gouverneur Hannett de verkiezingen en uit wraak besloot hij Santa Fe te isoleren door de route van Santa Rosa direct naar Albuquerque te laten gaan. Toen later I-40 werd aangelegd volgde die de (90 mijl kortere) nieuwe route.

Moriarty Sunsetmotel

In Moriarty zit het SunSet motel, een echt Mom and Pop motel dat nog steeds in handen van de familie is die het gebouwd hebben.
Adres : 501 East Route66, Moriarty
Website : http://www.sunseton66.com/

In Moriarty is ook het laatste Whiting Brothers service station. De Whiting Brothers hadden ooit een groot aantal van deze service stations langs Route66 waar ze benzine, eten, drinken en souvenirs verkochten. Daar is nu alleen deze nog van over.

Las Vegas
2325k
Een mooie Adobe stad met vriendelijke sfeer. Als je hier bent en je hebt honger dan kan ik Johnny's Kitchen aanbevelen!
Original_Johnny_s_Kitchen-Las_Vegas_New_Mexico
Pecos
2396k
Op 26 maart 1862 begon hier een 2 daagse veldslag als onderdeel van de Amerikaanse burgeroorlog. De Union won en deze veldslag was een van de grote keerpunten in die oorlog. Als je in Pecos R50 opgaat richting Santa Fe kom je na zowat 5 mijl bij de Pigeon ranch. Het gebouwtje dat vlak tegen de weg aan staat was in vroeger tijden een stop voor postkoetsen en in de burgeroorlog een nood hospitaal.
pigeonranch2
Het gebouwtje is interessant omdat er binnen op de muren nog graffiti te vinden is uit de burgeroorlog. graffiti graffiti

Tegenover het oude gebouwtje ligt nog het restant van een (naar Amerikaanse normen) oude bron. Deze zou aangelegd zijn ergens in de 16 eeuw door de eerste spaanse troepen die hier voorbij kwamen.
Glorietta
2407k

Hier is de Gloriette Pass, het hoogste punt van de gehele route. De naam werd al in 1542 genoemd dus dit is een van de oudste blanke (toen Spaanse) nederzettingen in de US.

 

Santa Fe
2438k
Santa Fe is een prachtig stad met veel typische New Mexico kenmerken, voornamelijk door de Adobe bouwstijl. Neem dan ook de tijd om hier rustig rond te kijken!
sf3 sf2
De stad is opgericht rond 1609 met de Plaza als centrale punt. Op de Plaza verkopen Indianen en Mexicanen allerlei sieraden en souvenirs en in de smalle straatjes vindt je erg veel winkeltjes, galleries en restaurantjes. Een pracht plekje dus! Mocht je in Santa Fe willen overnachten dan kan het Santa Fe Motel and Inn erg aanbevelen. Het zit vlak bij de centrale plaza en is een prima hotel!

website: http://santafemotel.com/

Adres: 510 Cerrilos Road.

sf1
town square
santa fe old1 santa fe old2
santa fe old3
La Bajada Hill

De La Bajada Hill is een erg steile heuvel vlak na Santa Fe. De weg hier omlaag bestond al sinds ongeveer 1640 en was van 1926 tot 1932 onderdeel van Route66. Het is niet eens een echte weg maar meer een pad, uitgehakt in de helling. Op plaatsen was die zo steil dat auto's als een T-Ford er alleen achterstevoren op naar boven ronden rijden. Deze auto's hadden namelijk nog geen brandstofpomp en waren afhankelijk van de zwaartekracht om de benzine uit de tank naar de motor te krijgen.

De weg is nu grotendeels onbereikbaar omdat hij op prive grondgebied ligt.

Madrid
2483k
Niet echt op Route66 maar Madrid is een erg leuk plaatsje. Voor de filmliefhebbers onder ons, in Madrid is een groot gedeelte van de film Wild Hogs opgenomen. De diner uit de film is in het centrum terug te vinden:
madrid`wildhogs
Algodones Bij Algodones gaan we van de I25 af en volgen we de oude 'El Camino Real'.
Albuquerque
2573k
Albuquerque lijkt in veel opzichten op Santa Fe, dezelfde bouwstijl en dezelfde ontspannen sfeer met veel leuke winkels, goede restaurantjes met lekker (mexicaans) eten en genoeg om je ogen uit te kijken. De stad is ook in dezelfde periode gesticht, al in 1540 woonden hier mensen.

Website : http://www.albuquerqueoldtown.com/

Als je de tijd hebt zorg dan dat je ook een avond in deze stad bent en ga dan eens (in het donker) kijken op Central Avenue naar al die prachtige neon reclames. In 1955 waren er hier minstens 98 hotels langs Route66. Tegenwoordig zijn er daar minder dan 40 van over en enkele zijn om diverse redenen bijzonder.
Aztec Auto Court is gebouwd in 1939 door D. Hambaugh en C.G. Wallace en is een typisch voorbeeld van een autocourt van voor de 2e wereldoorlog. C. G. Wallace was een tussenpersoon in de handel tussen blanken en Zuni indianen en de giftshop van het hotel was dan ook bekend om de Zuni sieraden die er te koop waren.
Het El Vado Auto Court Motel is gebouwd in 1937 door Daniel Murphy, een ierse meneer die daarvoor in New York hotels had beheerd. De naam komt uit het spaans en betekend ‘brug’. Het hotel bestaat uit 32 units waarvan enkele een eigen carport hebben en is ook gebouwd in de Pueblo stijl.
Het is over de jaren heen opmerkelijk origineel gebleven en dan ook zeer de moeite van een bezoek waard.
2500 Central Ave. SW
Albuquerque, NM

De Tewa motor lodge opende in 1946 en is gebouwd in de Adobe stijl die je in deze omgeving veel ziet. Enkele van de kamers hebben een eigen garage en het neon reclame bord is gekozen tot mooiste reclamebord in Albuquerque.

5715 Central Ave. NE
Albuquerque, NM
505-255-1632.

Luna Lodge. Dit is een traditioneel motorcourt motel bestaande uit 3 gebouwen in een U-vorm, gebouwd in 1949.
9119 East Central Ave.
Albuquerque, NM.


Wil je Albuquerque overnachten en zoek je eens wat anders dan een saai hotel neem dan contact op met de Enchanted trails RV Park & Trading Post. Afgezien van de mogelijkheid tot kamperen hebben ze een aantal oude campers en caravans teruggebracht in originele staat en die zijn nu te huur.
Enchanted Trails RV Park & Trading Post

14305 Central Ave. NW Albuquerque, NM 87121 www.enchantedtrails.com tel (800)326-6317
Enchantedtrails

In Albuquerque wordt eens per jaar de internationale Balloon Fiesta gehouden, een evenement waar je als luchtballon-liefhebber zeker bij moet zijn!

Balloon Fiesta from Michael Salisbury on Vimeo.

 
Na Albuquerque is er weinig anders mogelijk dan een stuk snelweg nemen. Volg de I40 voor ongeveer 30 mijl tot aan afslag 117 (Mesita)
Mesita
2682
Bij Mesita gaan we de I40 af om de oude route te volgen. Die brengt je dan vlak na Mesita langs de Dead mans curve, een lange bocht.
Laguna Pueblo of Laguna
Laguna is een van de 6 plaatsjes die samen de Laguna Pueblo vormen. De andere 5 zijn Encinal, Mesita, Paguate, Paraje en Seama en gezamenlijk bestaan ze minstens sinds vroeg 1400 maar er wonen hier al ruim 5000 jaar mensen.
De naam Laguna is spaans voor het word meertje en verwijst naar het meer dat hier ooit lag. De indianen die hier wonen zijn van het Kawaik volk en hun taal is Keresan.
De Pueblo zoals die nu bestaat is opgericht in 1699 door een groep Kawaiks en in 1701 bouwden zij de witte St. Joseph kerk die er nu nog staat.
Er zijn eeen aantal speciale feestdagen in de pueblo:
March 19 – Laguna Dorpsfeest
26 Juli - Seama dorpsfeest
15 Augustus - Mesita dorpsfeest
8 September - Encinal dorpsfeest
19 September – het tweede Laguna dorpsfeest
25 September- Paguate dorpsfeest
17 oktober - Paraje dorpsfeest.
Hou er rekening mee dat op deze dagen gedeelten van de dorpen afgesloten kunnen zijn voor buitenstaanders.
Op 19 September is er een gezamelijk feest ter ere van St. Joseph waarbij na de Mis in de St. Joseph kerk indiaanse dansen worden uitgevoerd en waarbij er vele stalletjes zijn voor souvenirs, sieraden en indiaans eten.
N.B. Veel van de Pueblo is prive woongebied en het wordt vaak niet gewaardeerd als men er zonder toestemming fotografeert of filmt.
 
Cubero
2713k
In de Villa de Cubera Trading Post heeft Hemmingway zijn boek 'The old man and the sea' grotendeels geschreven. De tradingpost is nog steeds open maar het dorpje is niet de moeite van het stoppen en zoeken waard.
Acoma Sky City De Acoma Pueblo wordt ook wel Acoma Sky City genoemd. Het is een oude indiaanse woonplaats (ongeveer 1000 jaar oud) bovenop een mesa waardoor er een prachtig uitzicht over de omgeving is. Je mag niet zo maar het dorpje in maar er worden wel rondleidingen gegeven en die zijn zeker de moeite waard!
Je kunt alle informatie op hun website vinden: http://www.acomaskycity.org/home.html
El Malpais Net voor het plaatsje Grants kom je door een landschap wat zo op de maan zou kunnen zijn. Het is een woest landschap met veel scherpe git-zwarte rotsen. Dit zijn de uitlopers van het El Malpais national park gevormd door vulkaanuitbarstingen. De zwarte rotsen waar de weg doorheen loopt zijn gestolde lava waarvan grote stukken nog maar net 3000 jaar oud zijn.
Grants
2740k
Grants is een weinig interessant plaatsje. Het is rond 1880 ontstaan als kamp voor de mensen die de spoorbaan aan het aanleggen waren voor de 3 Canadese broers (Angus Grant, John Grant en Lewis Grant) die het contract daarvoor hadden gewonnen en het heeft tot ongeveer 1930 gedient als uitvalsbasis voor mensen en bedrijven die zich bezig hielden met houtwinning. Later leefde het nog even op dorodat er in de bergen vlakbij uranium werd gevonden maar vanaf de jaren 80 is het een wegkwijnend plaatsje.
Het meest interessante (?) dat ik over Grants heb kunnen vinden is dat het pas in 1929 electriciteit kreeg.
Vanaf Grants bestaat veel van de oude route66 niet meer en is het voornamelijk snelweg rijden. Mocht je daar interesse in hebben dan kun je in Grants Route53 zuidwaarts nemen. Dit is een erg fraaie route die door het land kronkelt. Je kunt hem volgen tot je via Route602 noordwaarts in Gallup weer op Route66 komt.
Je komt dan langs een aantal mooie bezienswaardigheden zoals het El Morro national park maar ook langs het Wild Spirit wolven opvangcentrum.
(web: http://www.wildspiritwolfsanctuary.org/)
wolven
Milan
2745k

In Milan bij het vliegveld vindt je het Aviation Heritage Museum. Een klein museum waar ze o.a. de historie van de betonnen pijlen uitleggen. Best de moeite van een bezoekje waard!

Om er te komen moet je in Milan de blauwe borden richting Airport volgen. Op het vliegveld neem je vervolgens Airport Rd West.

http://www.cibolahistory.org/aviation-heritage-museum.html

 
  Net voor oprit 47 van de I-40 is de Continental Divide. Dit is een onzichtbare lijn die door Amerika loopt. Al het regenwater wat links van die lijn valt loopt weg naar de Stille oceaan, alles wat rechts wat loopt weg naar de Atlantische Oceaan.
Gallup
2842k
Manuelito
2871k