|
Jim Ross heeft een database gemaakt met alle bruggen in de hele route en het overzicht van Missouri kun je hier downloaden: Route-66-Bridge-Database_Missouri_Jim-Ross.pdf |


543k

De St. Louis Gateway Arch is gebouwd als monument voor de uitbreiding van de VS in westelijke richting. De boog is 192 meter hoog en aan de basis 192 meter breed. De bouw duurde van feburari 1962 tot oktober 1965 kostte 15 miljoen dollar. Het is het op een na hoogste gebouw van de staat. Binnen in het monument zijn twee liften die de bezoekers naar het bovenin gelegen observatiedek brengen.
De boog is open van 09:00 tot 18:00 (in de winter) en van 08:00 tot 22:00 in de zomer.
Website: http://www.stlouisarch.com
Telefoon : (877) 982-1410.



![]() |
Restaurant: Ted Drewes frozen Custard is een beroemde ijskraam op 6726 Chippewa (de oude route66). Hier moet je absoluut heen om een 'frozen custard' ijsje te bestellen!
Website : http://teddrewes.com. Telefoon : (314) 481-2652 In dit filmpje legt Ted Drewes zelf uit wat Frozen Custard is: |


In 1927 begon Spencer Groff met de verkoop van groente en fruit in een standje aan de kant van de weg. De zaken gingen goed en al vrij snel werd het standje uitgebreid tot echte winkel met een restaurant er bij. Het werd "The Diamonds” genoemd vanwege de vorm van het gebouw. Aan de overkant van de weg kwamen 25 cabins waar toeristen konden overnachten en er was een benzinepomp.
De zaken gingen goed tot in 1947 het restaurant afbrandde. Groff had geen zin meer om opnieuw te beginnen dus verkocht hij alles aan een van zijn medewerkers die het restaurant opnieuw opbouwde maar groter dan het origineel. Op 10 juli 1949 werd het heropend en er waren een restaurant met zowat 400 zitplaatsen, een souvenir winkel, een reisbureau, een popcorn stand en een benzine station. Er stopten ongeveer 75 bussen per dag en ze hadden in die tijd minstens 5000 klanten per dag. Het stond dan ook bekent als “The World’s Largest Roadside Restaurant”.
In 1968 werd de interstate geopend en gingen de zaken snel bergafwaarts. De eigenaren hebben nog een nieuw Diamond restaurant gebouwd 2 mijl verder op, vlak bij de snelweg maar dat was geen succes en dat gebouw is inmiddels geheel verdwenen.
Het origineel staat nog steeds langs Route66 en is nog een tijd geopened geweest onder de naam "Tri-County Truck Stop" maar het werd al snel een plek met een slechte reputatie door berovingen, prostitutie en allerlei geweldsmisdrijven. Tegen die tijd kwamen er ook steeds meer verhalen over geesten in het gebouw.
De claim was dat onverklaarbaar lampen aan en uit gingen, dat voorwerpen spontaan leken verplaatst te zijn, er werden stemmen gehoord en geesten gezien. De verhalen werden steeds sterker en bewoners in de omgeving klaagden over het feit dat geesten uit het gebouw kwamen en gebouwen in de omgeving bezochten.
Tegenwoordig is het gebouw dichtgespijkerd maar ik ben er zelf binnen geweest en heb toen geen enkele geest gezien. Misschien zijn die vertrokken toen het gebouw gesloten werd.
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
De echte treurigheid van het geheel besef je je pas als je de foto's bekijkt die Willem binnenin het gebouw gemaakt heeft! | |
Alsof je er, na wat schoonmaak en opknap werk, zo weer in zou kunnen! |

Deze zijn te vinden op ongeveer 3 mijl ten oosten van I-44, afslag 230. Van daar af kun je de borden volgen. De grotten zijn open van 08:30 tot 19:30 in de zomer, in de winter zijn de openingstijden korter.
Telefoon : 800-676-6105
Website : http://www.americascave.com/
Volgens de geschiedenisboeken is de beroemde gangster Jesse James in zijn huis hier vlakbij doodgeschoten in 1882. In deze buurt gaat echter het verhaal dat Jesse James met zijn mede-bende leden zich een tijd in de Meramac Caverns hebben schuilgehouden en dat in 1882 niet Jesse James maar een ander, Charlie Bigelow, is doodgeschoten. Jesse James zou daarna onder de naam Frank J. Dalton in Oklahoma hebben gewoond tot hij 1948 stierf op 102-jarige leeftijd.
![]() |
Bezienswaardigheid: Jesse James Museum Jesse James was een beroemde/beruchte misdadiger die in 1882 werd neergeschoten. De eigenaar van dit museum gelooft daar echter niets van en houdt vol dat Jesse in Granbury, Texas stierf in 1952. Het is een vreemd museum maar wel fascinerend! Je kunt er onder andere foto's, wassenbeelden en pistolen zien. Het is open van 09:00 tot 17:00. Telefoon : (573) 927-5233. |

686k
Hotel: Wagon wheel motel. Het Wagon Wheel motel is onder andere bekend geworden door de typische neon reclame. Het biedt de kans om te zien hoe een traditioneel Route66 motorcourt er uit zag in de jaren 40 en 50. Het is al sinds 1936 open en nog steeds familie eigendom. Afgezien van het cafe en de benzine pomp waren er 3 stenen gebouwen met ieder drie kamers met een eigen garage, ook wel bekend als de Wagon Wheel Cabins. Adres : 901 E. Washington (Route 66) |
![]() |
Route66 fudge shop
Adres : 705 W. Washington
Telefoon : (573)885-1121
Restaurant: Missouri Hick BBQ (913 E. Washington st)
![]() |
Het Route 66 Outpost Archery Centrum valt meteen op door de gigantische schommelstoel die er naast staat. Op 1 april 2008 werd deze schommelstoel er neergezet door Dan en Carolyn Sanazero om de aandacht van voorbijgangers te trekken voor hun Outpost General Store. De eerste verjaardag van de schommelstoel werd gevierd met het Guinnes World Record voor de grootste schommelstoel ter wereld. De stoel is ruim 12,80 meter en 6,20 meter breed en een keer per jaar kun je er door de brandweer bovenop gehesen worden voor een foto. De schommelstoel is alleen maar een publiekstrekker voor de Outpost die zowel van binnen als buiten de moeite van een stop waard is. Op de veranda kun je lekker zitten om wat te drinken en het verkeer over Route66 te bekijken. Binnen is een winkel met souvenirs en spullen voor boogschieten. De Outpost was in 2016 vrij opeens gesloten maar schijnt ondertussen al weer open te zijn. |
![]() De binnen schietbaan. |
![]() De general store met schommelstoel. |
700k
Bezienswaardigheid: Rosati Winery 22050 State RD KK

726k
Bezienswaardigheid: Stubby Stonehenge: Dit is een replica van StoneHenge maar dan op halve grootte. Het is te vinden op de campus van de Missouri University of Science and Technology. Om er te komen neem je I-44, afrit naar Hwy 72 (N. Bishop Ave.). Het staat op de hoek van Hwy 72 en 14th St. Enige vervelende is dat je op die hoek niet kunt stoppen dus wil je dit goed bekijken dan zul je ergens anders een parkeerplaats moeten vinden. |
![]() |
Mocht je in Rolla zijn en een hotel zoeken dan is het Rustic Motel of Rolla zeker aan te bevelen. Een prettig hotel met schone kamers en vriendelijke eigenaren. website: http://www.rusticmotelofrolla.com/wordpress/ Adres: 812 S. Bishop Ave,Rolla, MO 65401 Telefoon : 573-364-6943 |
![]() |

Hotel: Vernelle's Motel. Dit motel is gebouwd in begin jaren 40 en was een klassiek route66 motel. ![]() Adres: 10891 Sugartree Outer Road Website: http://www.route66motels.com/vernelles/vernellesmotel.html |
![]() |
Bij Vernelle's zie je een grote hoop aarde op de oude weg liggen. De bedoeling is dat je, als je die kant op wilt, de nieuwere weg ernaast neemt. Als je hier echter je auto parkeert en enkele tientallen meters verder loopt zie je rechts van je de overblijfselen van John's Modern Cabins.
John's Modern Cabins begon als onderdeel van een ietwat dubious complex genaamd ‘Bill and Bess's Place’. Het complex bestond uit 6 kleine blokhutten met ernaast een ‘dance hall’ waar werd gedanst en gedronken maar waar ook meerdere moorden warden gepleegd.
Op de avond van Halloween in 1935 schoot hier de 22 jarige Eugene Duncan zijn 19 jarige vrouw Billie dood. Tijdens de schietpartij raakten er ook nog twee andere personen gewond. Naar het schijnt was Duncan zo kwaad omdat Billy hem een dag of 10 eerder had verlaten en weer bij haar moeder was gaan wonen.
In eerste instantie ontkende Dunacan de moord maar een week voor de start van de rechtzaak bekende hij en kreeg hij een gevangenis straf van 50 jaar. Na 13 jaar werd hij al vrijgelaten en na een tijdje hertrouwde hij om op zijn 60e ter overlijden aan een hartaanval.
Ongeveer 10 jaar na de moord verkochten Bill en Beatrice Bayliss, de eigenaren, het complex. Het veranderde in korte tijd nog 2 keer van eigenaar tot John en Lillian Dausch, een kinderloos stel van middelbare leeftijd, het in 1951 kochten voor $5,000.
Wegwerkzaamheden aan Route 66 dwongen hen om het complex een paar meter te verplaatsen en bij die verplaatsing werd de dance hall afgebroken terwijl er 3 blokhutten bij kwamen alleen niet meer van hout maar van beton.
Er kwam ook een grotere blokhut die John Dausch gebruikte als woning plus een andere gebouw als wasserette en snackbar. Vanuit dit gebouw werd ook beer verkocht. Ed Goodridge, de eigenaar van het ernaast gelegen Vernelle's Motel, vertelde dat John Dausch de bijnaam ‘Sunday John’ kreeg omdat hij ook op zondag bier verkocht wat een overtreding was van de locale wet.
In 1965 kocht de Missouri State Highway Commission een stuk land van John Dausch om verbeteringen aan de weg te maken die uiteindelijk zouden resulteren in de aanleg van Interstate 44.
Na de komst van de interstate zag John Dausch, net als vele andere kleine bedrijfjes langs de route, de zaken gestaag minder worden. Dat jaar was een slecht jaar voor hem. De zaken gingen erg slecht zijn en een paar maanden later overleed zijn vrouw door hartproblemen. Er bleef hem niet veel meer over dan het complex te sluiten al bleef hij er tot zijn dood in 1971 wonen.
Na zjin dood kwam Arnold Noel er wonen maar nadat hij ook stierf was er niemand meer om de gebouwtjes te onderhouden en het raakte al vrij snel in verval.
In 1976 werd het geheel gekocht door Loretta Ross uit St. Charles, Mo. Zij kocht het met de bedoeling er een jachthut van te maken voor haar familie maar toen haar echtgenoot overleed verdwenen die plannen. Vanaf dat moment ging het bergafwaarts met het complex en het gaat hard maar is nog steeds een bezoekje waard!
In de zomer van 2018 zijn de ingestorte gebouwtjes verwijderd maar de laatste cabin die nog in redelijke staat was is een beetje opgeknapt zodat je nog steeds de sfeer een beetje kunt proeven.


Na Doolittle moet je een stukje de snelweg volgen maar bij exit 169 kun je er dan al weer af. Onderstaand kaartje van Jerry McLanahan laat zien wat een wirwar van wegen hier ligt, op sommige plaatsen 4 naast elkaar.

Vlak na deze afslag kom je op een 4-baans sectie stuk van de oude route genaamd de Hooker's Cut. Deze is in 1943 aangelegd en gaat dwars door een heuvel heen. In de tijd dat het aangelegd werd was dit een van de grootste infrastructurele projecten in de hele US.
Door dit stuk 'snelweg' werd de smalle brug bij de Devil's elbow gepasseerd wat voor het toenmalige verkeer waarschijnlijk goed was maar eeuwig zonde van het mooie uitzicht daar. Vlak na de brug kun je rechtsaf de Tank Road op. Hier zit het Piney Beach Resort (http://pineybeachcabin.com/), een aantal cabins in het bos, origineel gebouwd ergens rond 1940. |
![]() |
Dat het al een oud kroegje is mag blijken uit deze foto's toen er ook nog sandwiches verkocht werden:![]() |
![]() |
Als je daarna verder gaat kom je over een erg mooie brug uit 1923 waarna je op een hoog punt komt met uitzicht over de Devil's Elbow. |
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Vlak naast deze plek staat nu Shelden's Market and PostOffice uit 1954. Het gebouw ernaast was ooit McCoy's Store and Camp uit 1941. Op de begane grond zat een winkel en op de eerste etage waren slaapkamers die verhuurd werden. De Devil's Elbow kreeg zijn naam vanwege de krappe bocht die hier in de rivier zit. In vroeger tijden werden er veel bomen in de omgeving gekapt die in de rivier werden gegooid om op die manier naar de papierfabrieken stroomafwaarts te reizen. Door de krappe bocht kwamen ze hier regelmatig klem te zitten waarna mensen ze met gevaar voor eigen leven weer moesten zien los te maken. Door de zware begroeiing is de eigenlijk bocht niet meer te zien maar de houten spoorbrug is nog goed zichtbaar!

Vlak na de Devil's Elbow kom je bij een relatief nieuwe bezienswaardigheid op de route, het dorpje Uranus. De eigenaar maakt vettig gebruik van de woordspelingen die je kunt bedenk op het woord 'Uranus' maar het is toch wel de moeite waard om even te stoppen voor 'fun in Uranus'.
|
![]() |




794k
De naam Gascozark is een samenvoegsel van de naam van de rivier hier (de Gasconade river) en de Ozark Mountains. Rond 1920 kwam ene Frank Jones hier en hij bedacht de naam voor het cafe dat hij hier in 1931 opende. Hij verkocht het al vrij snel door en de nieuwe eigenaren, Rudy en Clara Schuermann, lieten in 1939 de gevel renoveren door een lokale steenhouwer die de huidige gevel bouwde. |
![]() |
Vanaf 1940 was het niet alleen een cafe maar ook een bushalte voor de Greyhound bussen. Nadat vroeg in de jaren 60 de snelweg werd geopend ging het snel slecht met het cafe en het werd verkocht om daarna nog een tijd dienst te doen als woonhuis. Nu staat het al weer een hele tijd leeg en gaat helaas hard achteruit! |
|
Recentelijk heeft een ploeg lokale mensen de begroeing rond het gebouw weggehaald en hout in de ramen gemonteerd, Daardoor lijkt het weer een beetje beter. | ![]() |

823k
Op 2 augustus 1956 werd de eerste opdracht uitgegeven vanuit de Interstate Highway Act om een 4,6 mijl lang stuk snelweg aan te leggen dat om Lebanon heen zou gaan. Toen dit stuk snelweg op 8 augustus 1957 werd geopened was Lebanon daarmee de eerste plaats die door de nieuwe snelweg werd gepasseerd .
Hotel: Munger Moss motel.
Bob en Ramona Lehman beheren dit prettige hotel en veel kamers zijn in route66 stijl. Sommige zijn extra versierd door fotografen, schrijvers en schilders die er geslapen hebben. Bob en Ramona zijn altijd opgewekt en vriendelijk en dat, gekoppeld aan de prettige kamers, de historie van het hotel en de prachtige neon reclame maken het een route66 klassieker waar het goed verblijven is! Een absolute aanrader!
Adres : 1336 East Route 66Telefoon : (417) 532-3111
Website : http://www.mungermoss.com.
Bezienswaardigheid: Route 66 Museum and Research Center
Dit museum dat geopend werd in 2004 zit in een voormalige Kmart supermarkt samen met een bibliotheek. Het bevat muurschilderingen, oude auto's een nagebouwd benzinestation en diner uit 1950, route66 memorabilia, boeken, tijdschriften, videos, etc. Het musem bevat ook een aantal maquettes gemaakt door Willem Bor uit Nederland
Het is geopend op maandag tot en met donderdag van 08:00 tot 20:00 en vrijdag/zaterdag van 08:00 tot 17:00.
Adres : 915 S. Jefferson Telefoon : (417) 532-2148 Website : http://www.lebanon-laclede.lib.mo.us
|
![]() |


Dickey House Bed & Breakfast
331 South Clay Street Marshfield, Missouri 65706
(417) 468-3000
email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
website: www.dickeyhouse.com
Michaelene & Larry Stevens, Innkeepers
935k
Op 10 augustus 1861 werd net buiten Springfield een veldslag uit de Amerikaanse burgeroorlog uitgevochten waarbij ongeveer 5500 soldaten van de Union het gevecht aangingen met 12.000 soldaten van de Confederates. De union troepen verloren de veldslag en trokken terug richting Rolla langs het traject dat later Route66 zou worden. Later werden er nog de nodige veldslagen uitgevochten en in 1867 werd er een begraafplaats gestart waar de overledenen van deze veldslagen nog steeds liggen.
In het centrum van de stad, op Park Central Square, was op 21 juli 1865 een vuurgevecht tussen Wild Bill Hickock e n Davis Tutt. Davis Tutt werd hierbij neergeschoten en er zit nu nog een bronzen plaquette in de stoep verwerkt op die plaats.
Springfield wordt vaak genoemd als de geboorteplaats van Route66, vooral omdat hier op 30 april 1926 besloten werd de nieuwe route het nummer 66 te geven, Na de opening van de weg ging het snel met de groei van Springfield en het is nu nog steeds een grote en bloeiende plaats.Verhaal gaat dat hier in juli 1991 het eerste 'Historic Route66' bord geplaatst werd.
Hotel: Rail Haven Best Western is een prima hotel.
Website: http://www.route66railhaven.com/

PFI western cowboy boots (2816 South Ingram Mill Road) is een grote Western store die zich specialiseerd in Cowboy laarzen. Hun assortiment is absoluut de moeite waard als je op zoek bent naar een paar mooie laarzen!
Vlak na Springfield kom je langs het verlaten plaatsje Plano. Er is niet veel van te zien maar valt op door 'Halltown Castle', een mooie ruine langs de doorgaande weg. Het gebouw heeft een lange historie. Het begon in 1902 als Jack Johnson's Trading Post and General Store met een postkantoor en boven een zaal die werd gebruikt voor dansfeesten maar ook als rechtbank. Verhaal gaat dat het gebouw ook is gebruikt als fabriek voor doodskisten en als mortuarium maar dat is alleen maar een verhaal. Het is al een tijd geleden uitgebrand en nu staan alleen de muren er nog terwijl de binnenkant langzaam geheel begroeid raakt. |
972k
![]() |
Halltown is een typisch Route66 plaatsje. Nadat de interstate was geopend kwam er nauwelijks nog verkeer door deze plaatsjes en ze zijn daardoor vaak niet erg levendig meer en met veel dichtgespijkerde gebouwen. Zoals gezegd, Halltown is niet veel anders maar in het centrum zat een winkel, de White Hall Mercantile, die een bezoek waard was. Dat was de laatste strohalm van het dorpje aangezien de winkel eind 2016 gesloten is en er nu helemaal niets meer open is. Ik ga er van uit dat het gebouw, dat toch al niet in al te beste staat was, binnenkort instort of afbrand. Erg zonde want de ruimte boven de winkel was vroeger een loge van een gezelschap als de vrijmetselaars of een vergelijkbare club en de zaal moet hun verzamelplaats geweest zijn. Slecht onderhouden maar nog steeds mooi!
|
977k
Het Gay Parita benzine station (een paar kilometer voorbij Halltown aan de rechterkant) heeft een nieuw neon reclamebord gekregen. Het is de moeite waard die te gaan bekijken, vooral in het donker! Het station is oorpsornkelijk nagebouwd door Gary Turner, een van de aardigste mensen langs de hele route maar hij is helaas in januari 2015 overleden. |
![]() |



1035k

Het plaatsje is opgericht in 1841 en is de plaats van de eerste grote veldslag uit de Amerikaanse burgeroorlog.
Net voor Carthage kom je aan de linkerkant van de weg de Best Budget Inn tegen. De naam is mischien niet erg uitnodigend maar het is een prima hotel. Net buiten de stad en lekker rustig met uitzicht over een mooi meerte, een zwembad, picnic/bbq mogelijkheden en prima kamers! Zeker een aanrader dus!![]() |
![]() |
Hotel en Bezienswaardigheid: Boots Court. Dit oude motel is recentelijk overgenomen door 2 zusters die het in hoog tempo aan het renoveren en restaureren zijn. De eerste kamers zijn al weer open en het is een aanrader, er zijn weinig kamers langs de route die zo mooi zijn! Het is te vinden op 107 S Garrison Ave, direct aan de oude Route66.




Drive-in theaters werden 'uitgevonden' in de 30'er jaren maar ze kwamen pas echt in opkomst laat in de jaren 40, in 1941 waren er 52 maar in 1956 waren dat er zo'n 4500. De 66 Drive-In in Carthage was een van die theaters die tijdens de groeiperiode geopend werd op 22 september 1949. De meeste van die theaters werden buiten de stad gebouwd en zijn inmiddels ingehaald door de buitenwijken van diezelfde stad. Deze staat echter nog steeds midden in de velden, ongeveer 3 mijl buiten de stad en is nog in vrijwel originele staat.
Het scherm is 66 voet hoog (ongeveer 30 meter) en vervuld twee rollen. De ene kant is het scherm waarop geprojecteerd wordt, de andere kant is een groot reclame bord met de tekst 66 DRIVE-IN THEATRE CARTHAGE, MO. Onder het scherm is nog steeds een kinderspeelplaats en de behuizing voor de projectoren in het midden van het theater is nog steeds in de originele Art-Deco stijl.
Ergens na 1953 werd er een nieuw scherm geinstalleerd zodat het nieuwe Cinemascope formaat geprojecteerd kon worden. Op het veld staan nog steeds de paaltjes waar de speakers aan hingen waardoor de mensen het geluid van de film konden horen.
In 1985 werd het theater gesloten omdat er te weinig klanten overgebleven waren maar op 18 april 1998 ging het weer open na helemaal gerestaureerd te zijn. Het theater is in 2003 opgenomen in het National Register of Historic Places.
Adres : 17231 Old 66 Blvd.
Telefoon : (417) 359-5959
Het gebied tussen Carthage en Joplin kan verwarrend zijn door het vele kronkelen. Je kunt daarom de simpele versie nemen:

Of de wat gecompliceerdere versie:

Het staat hoe dan ook goed aangegeven! Als je Missouri uitgaat is het de logische route om de weg te volgen die aangegeven staat als Route66. Net voor de grens kun je ook rechtsaf gaan en West Old 66 Boulevard volgen. Je komt dan over een oude versie van de route en gaat dwars door Galena heen. Je komt dan ook meteen langs bij "4 Women in the Route" en alleen daarom zou je deze weg al moeten volgen!
