|
Jim Ross heeft een database gemaakt met alle bruggen in de hele route en het overzicht van New Mexico kun je hier downloaden: Route-66-Bridge-Database_New-Mexico_Jim-Ross.pdf |


Op dit kaartje zie je de oude Route66, zuidelijk van de snelweg. De oude route is een gravel weg via Endee naar San Jon, durf je dat niet aan neem dan de snelweg.
2054k
Glenrio lag altijd op de grens van Texas en New Mexico, midden in de prairie. Het plaatsje begon rond 1903 als station voor de Rock Island Railroad en in 1905 werden er stukken land van 150 acres (ongeveer 0,6km2) aangeboden, het plaatsje werd toen nog beschouwd als een plaatsje met heel veel groeipotentieel. Rond het station kwamen al gauw bars, restaurants, motels, een dans gelegenheid en benzinestations. Een heel gedeelte van die gebouwen stond officieel in New Mexico maar het werd gemakshalve maar allemaal als op Texaans grondgebied beschouwd.
Het treinstation was niet van lange duur. In 1913 kwam het wegverkeer opzetten en rond 1917 kreeg het Glenrio Hotel de eerste automobilisten die langs over het Ozark Trail reden. Rond die tijd was dat nog niet veel meer dan een zandpad, stoffig bij mooi weer maar een modderpad tijdens regenbuien. Veel bochten waren scherpe hoeken omdat het de hekken volgde die mensen om hun terrein bouwden.
In 1926 werd het Ozark Trail opgenomen in Route66 en werd Glenrio een Route66 stop. Rond die tijd was de spoorweg al veel minder belangrijk dan de weg en de verschuiving was ook zichtbaar in het dorp, nieuwe gebouwen werden langs Route66 gebouwd en de bebouwing rond de spoorweg kwam leeg te staan. Het verhaal gaat dat John Steinbecks boek (The Grapes of Wrath) hier gedeeltelijk verfilmd werd en dat is makkelijk te geloven.
Het ziet er nu anders uit, getuige dit filmpje van Nick Gerlich. Het filmpje bgint met "Broyles Gas Station". Het gebouw dateert uit 1925 toen het door Jim Broyles werd gebouwd als een Mobile benzinestation. Hij wonde achterin het gebouw. Als je nu naar binnen kijkt zie je goed wat er gebeurtmet een adobe gebouw dat niet onderhouden worden. De adobe waar de muren van gemaakt zijn kan niet tegen vocht en doordat het dak is gaan lekken 'smelten' de muren.
Op deze Google Map http://goo.gl/maps/WsL1E staat een hoop info over de route tussen Glenrio en San Jon, onmisbaar materiaal als je deze omgeving wilt verkennen!
Het motel staat er nu treurig bij als een van de laatste gebouwen uit het dorp |
![]() |
Een ansichtkaart uit de gloriedagen van het hotel:![]() |
Deze foto's zijn recentelijk genomen op dezelfde plekken:![]() |
![]() In dit gebouwtje kun je goed zien wat er gebeurt met een Adobe gebouw als het niet onderhouden wordt. Het adobe bestaat uit gedroogde klei en/of zand met vaak iets als stro erdoorheen gemengd en als zo'n muur nat wordt gaat hij 'smelten'. |
In de 30’er jaren Route66 werd door heel Texas heen verbeterd tot een geplaveide 2-baans weg en in Glenrio werden meer gebouwen langs de spoorbaan afgebroken of verhuisd naar Route66. Het plaatsje had verder een vreemde 2-deling. In de Texas kant waren geen bars omdat dat een alcohol vrij gebied was. In de New Mexico kant was geen benzine pomp omdat de belasting op benzine in New Mexico veel hoger was.
![]() |
In de jaren 50 werden er een paar nieuwe gebouwen neergezet, een diner en een benzinepomp, die nu nog te herkennen zijn vanwege de toentertijd moderne bouwstijl (Art Moderne) met o.a. gebogen vloeiende lijnen aan de overkapping van de benzine pomp.
In 1975 was het definitief afgelopen met Glenrio toen I40 werd geopend. In 2007 werd het in zijn geheel opgenomen in het National Register of Historic Places met onder andere de stuk Route66 en 17 verlaten gebouwen waaronder de Little Juarez Diner, de State Line Bar en het State

Tussen Glenrio en San Jon kun je domweg de interstate nemen maar de oude route is aanzienlijker interessanter. De weg is echter niet optimaal dus doe dat niet bij slecht weer. Als je Glenrio uitrijdt zie je dit: | ![]() |
2088k
De weg naar Endee is in redelijke staat maar is wel grotendeels onverhard. | ![]() |
Endee in de krant, ergens begin 1900. |
|
Van Endee is niet veel meer over behalve een paar ruines en een 'modern toilet'. Endee werd opgericht in 1882, de naam is afgeleid van de ND Ranch. In 1886 werd er een postkantoor geopend. In het begin was Endee een bijzonder wild en gevaarlijk plaatsje. Op zaterdagavond werd er feestgevierd door cowboys uit de omgeving en het verhaal gaat dat er een greppel een eindje buiten het dorp was waar de lijken van doodgeschoten feestvierders zondag’s begraven werden. Het plaatsje kalmeerde wat toen er rond de eeuwwisseling steeds meer immigranten kwamen wonen en de krant ‘Tucumcari News’ in 1908 stond vol met mededelingen over immigranten die een stuk grond in de omgeving claimden. In 1910 leek Endee te groeien van een dorpje naar een stad door het aantal immigranten. In het centrum was ruimte voor zij die een bedrijf wilden openen of er wilden gaan wonen. Er was een spoorweg station, een hotel, een school en enkele kerken. Er werd zelfs aangekondigd dat er een telefoon verbinding was dorpen in de omgeving. Deze advertentie stond in de ‘Tucumcari News and Tucumcari Times’ van July 17, 1909 waarin een groot feest werd aangekondigd voor de bewoners en bezoekers van Endee. "We want you to see the new and thriving town of Endee on the Tucumcari-Memphis Railway, midway between Amarillo, Texas, and Tucumcari, N.M., six miles west of the Texas line". Opmerkelijk hieraan is dat de huidige lcoatie van Endee geen 6 maar 3 mijl van de grens met Texas ligt. Kennelijk is Endee later verplaatst toen Route66 omgelegd werd. |
![]() |
Haast onbegrijpelijk dat er van een heel plaatsje vrijwel niets meer over is maar als je de restanten van deze grocery kunt vinden hoor ik het graag, het is mij nog niet gelukt:
In Endee kun je noordwaarts gaan naar de I40 of sechtdoor naar San Jon. Beide wegen zijn (erg) slecht en bij regen is de weg naar San Jon zelfs zwaar af te raden.
2083k
Rij niet te hard of je bent zo langs SanJon gereden zonder het te beseffen!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ongeveer 8 mijl west van San Jon vindt je een haast dramatische scene, een oud bezinestation waarvan de overhang aan een kant ingestort is. Het bijzondere aan dit gebouw is dat de eigenaren ooit het dak helemaal bedekt hebben met platgeslagen olieblikken. Bedenk eens wat een herrie dat geweest moet zijn bij een regen- of hagelbui! | ![]() |

2122k
![]() |
Restaurant: La Cita - Mexican Hat on Route 66 Telefoon : 505-461-7866
|
Toen de oprichter overleed namen Lillian Redman en haar man het over. Het was duidelijk dat zij klanttevredenheid hoog in het vaandel hadden staan. Als klanten de kamer niet konden betalen werden er vaak goederen als ruilmiddel geaccepteerd en regelmatig hoefden mensen helemaal niets te betalen. Met de komst van de Interstate kregen Tucumcari en het hotel het steeds moeilijker en laat in de jaren 90 verkocht de familie Redman het. De uiterst vriendelijke nieuwe eigenaren (Kevin en Nancy Mueller) hebben het grondig gerenoveerd maar wel met behoud van de oude stijl en charme en het is nu een hotel waar je als Route66 reiziger absoluut overnacht moet hebben! Ben je van plan om hier te overnachten boek dan ruim van tevoren een kamer en neem alsjeblieft wat snacks mee voor de Senior Vice President of Security (Boomer) en zijn vriendin Bessie. Update: ik ontving het trieste nieuws dat Boomer onverwacht overleden is op 28 augustus 2013. Een gemis voor het hotel en de gasten! Hier een drietal documentjes zoals je die ook (uitgeprint) in alle kamers van het hotel vindt: De geschiedenis van het hotel Een welkomstwoord van Lilian Redman De symboliek achter de zwaluw |
![]() |
Adres : 815 E. Tucumcari Boulevard.
Web : http://www.blueswallowmotel.com
Telefoon : (575) 461-9849

(foto genomen door Tim Anderson)

Dat het hotel niet veel van de oude charme verloren heeft blijkt wel uit deze historische foto's: ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Toch maar twee nachten in Tucumcari verblijven zodat je in beide een keer kunt slapen?
1950![]() |
1960![]() |
1970![]() |
nu![]() |
Motel Safari
722 East Route 66
575-461-1048
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
![]() |
Bezienswaardigheid: Route 66 Monument. Dit monument is onthuld in 1997 en moet eigenlijk gezien worden tegen een ondergaande zon (misschien in de hoop dat het dan mooi(er) wordt?). Adres : I-40, afslag 329 aan de westkant van de stad. |
Winkel : Tee Pee Curios Deze souvenir winkel zit in een gebouw in de vorm van een TeePee (indiaanse tent) met een recent gerestaureerd neon reclame bord voor de deur. De souvenirs zijn fraai en de eigenaren zijn een vriendelijke stel. Adres : 924 E. Tucumcari Boulevard (Route 66) vlakbij het Blue Swallow motel. Telefoon : (575) 461-3773.
|
In Tucumcari zijn ook veel muurschilderingen te vinden. Een overzicht (klik op de plaatjes voor een groter beeld):


Na Tucumcari zijn er verschillende mogelijkheden om verder te reizen. Je kunt rechtdoor gaan maar zult dan meestal snelweg rijden tot aan Albuquerque, van de oude route is niet heel veel over. Je kunt ook Route104 Noord pakken in het centrum van Tucumcari en je gaat dan over een mooie weg naar Las Vegas (nee, niet die gokstad in Nevada!). Dit is 170 kilometer door prachtig ruig landschap maar er is geen mogelijkheid onderweg om te eten, drinken of tanken dus wel voorraad inslaan in Tucumcari!

2157k
De neergang van de stad begon al midden jaren 20 toen veel (vee)boeren vertrokken vanwege het droge klimaat. In de daarop volgende decennia was er weliswaar veel verkeer en toeristen maar lokale bewoners waren er nauwelijks. In 1956 werd de Interstate 40 geopend, enkele honderden meters zuidelijk van het dorp. Het dorp kreeg weliswaar een eigen afslag maar is toch nooit meer de oude geworden.
2177k
2190Km
Cuervo is een levende ghosttown waar meer gebouwen leeg staan dan dat er mensen wonen.


(kaartje met dank aan Jerry McLanahan)
2219k
Als je van auto's houdt moet je hier zeker stoppen. Het museum komt voort uit de prive verzameling van James Cordova en zijn vrouw Anna en ze zullen je graag meer vertellen over al het chroom wat er te zien is.
Afgezien van de erg fraaie architectuur van dit gebouw is het de moeite waard om hier te stoppen voor prima mexicaans eten.
Adres : 217 Parker Ave. (Route 66).
Telefoon : (505) 472-3663.
Bij Santa Rosa moet je besluiten of je rechtdoor gaat over de I-40 naar Albuquerque. Heb je echter de tijd, volg dan hier de oude route over Santa Fe, het is het zeker waard! Om via Santa Fe te gaan volg de I-40 tot aan afslag 256 waar je de US84 noordwaarts moet nemen. In 1926, toen het originele traject van Route66 werd uitgezet, was het duidelijk dat Sante Fe op de route moest liggen. Dit is uiteindelijk de hoofdstad van New Mexico dus men kon daar niet om heen. Echter, in 1937 verloor Gouverneur Hannett de verkiezingen en uit wraak besloot hij Santa Fe te isoleren door de route van Santa Rosa direct naar Albuquerque te laten gaan. Toen later I-40 werd aangelegd volgde die de (90 mijl kortere) nieuwe route.


In Moriarty zit het SunSet motel, een echt Mom and Pop motel dat nog steeds in handen van de familie is die het gebouwd hebben.
Adres : 501 East Route66, Moriarty
Website : http://www.sunseton66.com/
In Moriarty is ook het laatste Whiting Brothers service station. De Whiting Brothers hadden ooit een groot aantal van deze service stations langs Route66 waar ze benzine, eten, drinken en souvenirs verkochten. Daar is nu alleen deze nog van over.
2325k
Original_Johnny_s_Kitchen-Las_Vegas_New_Mexico
2396k
![]() |
![]() Tegenover het oude gebouwtje ligt nog het restant van een (naar Amerikaanse normen) oude bron. Deze zou aangelegd zijn ergens in de 16 eeuw door de eerste spaanse troepen die hier voorbij kwamen. |
![]() |
|
![]() |
![]() |
2407k
Hier is de Gloriette Pass, het hoogste punt van de gehele route. De naam werd al in 1542 genoemd dus dit is een van de oudste blanke (toen Spaanse) nederzettingen in de US.
2438k
![]() |
![]() |
||||
De stad is opgericht rond 1609 met de Plaza als centrale punt. Op de Plaza verkopen Indianen en Mexicanen allerlei sieraden en souvenirs en in de smalle straatjes vindt je erg veel winkeltjes, galleries en restaurantjes. Een pracht plekje dus! Mocht je in Santa Fe willen overnachten dan kan het Santa Fe Motel and Inn erg aanbevelen. Het zit vlak bij de centrale plaza en is een prima hotel!
website: http://santafemotel.com/ Adres: 510 Cerrilos Road. |
|||||
![]() |
|||||
![]()
|
De La Bajada Hill is een erg steile heuvel vlak na Santa Fe. De weg hier omlaag bestond al sinds ongeveer 1640 en was van 1926 tot 1932 onderdeel van Route66. Het is niet eens een echte weg maar meer een pad, uitgehakt in de helling. Op plaatsen was die zo steil dat auto's als een T-Ford er alleen achterstevoren op naar boven ronden rijden. Deze auto's hadden namelijk nog geen brandstofpomp en waren afhankelijk van de zwaartekracht om de benzine uit de tank naar de motor te krijgen.
De weg is nu grotendeels onbereikbaar omdat hij op prive grondgebied ligt.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |

2483k


2573k
Website : http://www.albuquerqueoldtown.com/

Als je de tijd hebt zorg dan dat je ook een avond in deze stad bent en ga dan eens (in het donker) kijken op Central Avenue naar al die prachtige neon reclames. In 1955 waren er hier minstens 98 hotels langs Route66. Tegenwoordig zijn er daar minder dan 40 van over en veel van de neon reclame borden zin verdwenen maar er zijn tochnog enkele bijzondere.




Albuquerque, NM



5715 Central Ave. NE
Albuquerque, NM
505-255-1632.
Luna Lodge. Dit is een traditioneel motorcourt motel bestaande uit 3 gebouwen in een U-vorm, gebouwd in 1949.
9119 East Central Ave.
Albuquerque, NM.
Bij het Enchanted trails RV Park & Trading Post kon je tot voor kort overnachten in een aantal oude campers en caravans die teruggebracht zijn in originele staat maar dat kan niet meer. Het onderhoud werd te duur en reserve onderdelen zijn niet meer te krijgen dus ze zijn nog wel te bezichtigen maar er in slapen kan niet meer. |
![]() |
In Albuquerque wordt eens per jaar de internationale Balloon Fiesta gehouden, een evenement waar je als luchtballon-liefhebber zeker bij moet zijn!
Balloon Fiesta from Michael Salisbury on Vimeo.

2682
De naam Laguna is spaans voor het word meertje en verwijst naar het meer dat hier ooit lag. De indianen die hier wonen zijn van het Kawaik volk en hun taal is Keresan.
De Pueblo zoals die nu bestaat is opgericht in 1699 door een groep Kawaiks en in 1701 bouwden zij de witte St. Joseph kerk die er nu nog staat.
Er zijn eeen aantal speciale feestdagen in de pueblo:
26 Juli - Seama dorpsfeest
15 Augustus - Mesita dorpsfeest
8 September - Encinal dorpsfeest
19 September – het tweede Laguna dorpsfeest
25 September- Paguate dorpsfeest
17 oktober - Paraje dorpsfeest.
Op 19 September is er een gezamelijk feest ter ere van St. Joseph waarbij na de Mis in de St. Joseph kerk indiaanse dansen worden uitgevoerd en waarbij er vele stalletjes zijn voor souvenirs, sieraden en indiaans eten.
N.B. Veel van de Pueblo is prive woongebied en het wordt vaak niet gewaardeerd als men er zonder toestemming fotografeert of filmt.

2713k

Je kunt alle informatie op hun website vinden: http://www.acomaskycity.org/home.html
2740k

(web: http://www.wildspiritwolfsanctuary.org/)

2745k
In Milan bij het vliegveld vindt je het Aviation Heritage Museum. Een klein museum waar ze o.a. de historie van de betonnen pijlen uitleggen. Best de moeite van een bezoekje waard!
Om er te komen moet je in Milan de blauwe borden richting Airport volgen. Op het vliegveld neem je vervolgens Airport Rd West.

2842k

2871k