|
Jim Ross heeft een database gemaakt met alle bruggen in de hele route en het overzicht van Texas kun je hier downloaden: Route-66-Bridge-Database_Texas_Jim-Ross.pdf |


1760k
Het plaatsje Shamrock wordt voor het eerst genoemd in 1890 toen de Ierse immigrant George Nickel een verzoek indiende om een postkantoor te mogen openen onder die naam. Dat postkantoor is nooit geopened omdat zijn huis annex postkantoor vlak daarna door brand verwoest werd. In 1902 diende ene Frank Exum een nieuwe aanvraag in maar de naam die hij gekozen had was zijn eigen naam. De overheid gaf hem toestemming een postkantoor te openen maar dan wel onder de naam Shamrock. Het plaatsje bloeide snel op maar was nog tot 1923 afhankelijk van water dat in tonnen aangevoerd werd. in juni 1931 haalde Shamrock de voorpaginas van veel kranten omdat er een bende was die o.a. Greyhound bussen beroofde op een manier zoals ooit postkoetsen beroofd werden. Bezienswaardigheid : In Elmore Park in het centrum van Shamrock vind je een monument voor de Blarney Stone. De Blarney Stone is een block steen dat in de muur van Blarney Castle in Ierland is ingemetseld. De legende gaat dat het geluk brengt de steen te kussen. In 1959 is er een stukje van die steen vanuit Ierland naar Shamrock gebracht waar het in beton is gegoten. Niet het mooiste monument maar misschien een foto waard. |
![]() |
![]() |
Iedereen die de film 'Cars' heeft gezien zal de U-Drop Inn direct herkennen als Ramone's werkplaats. Het is gebouwd in 1936 door J. M. Tindall en R. C. Lewis en de kosten van de bouw waren ongeveer $23,000. Het is een prachtig gebouw in Art-Deco stijl en had oorspronkelijk drie doelen. Het eerste was het Tower Conoco Station, een benzine pomp. Het tweede was het U-Drop Inn Cafe, de naam is bedacht door een schooljongen uit de buurt die daarmee een prijs won. De derde was een winkel maar in de praktijk was dat extra ruimte voor het cafe wanneer het daar erg druk was. Het gebouw is recentelijk geheel gerestaureerd (prijs van de restauratie: $1,7 miljoen) en ziet er grotendeels weer uit zoals het was ten tijde van de opening. In de benzinepomp zit nu een bezoekers centrum met daarnaast de lokale chamber of commerce (kamer van koophandel). |
Adres : op de hoek van US83 en 12Street
Telefoon : 806-256-2501
Pal tegenover de U-Drop Inn zit het Western Motel. Dit is een prima hotel met ruime schone kamers en zeer vriendelijk personeel. Er zijn niet veel hotels langs de route die je zo'n mooi uitzicht bieden!
Zoals je op deze foto kunt zien is het niet altijd mooi weer, soms kan het hier vreselijk stormen!

1790
Bezienswaardigheid : Devil's Rope Museum, een museum over prikkeldraad.
![]() |
Zeker de moeite van het bezoeken waard, alleen al om te zien hoeveel soorten prikkeldraad er zijn en te zien wat mensen gaan verzamelen als ze te veel vrije tijd hebben! Adres: 100 Kingsley Street Open op dinsdag tot en met zaterdag van 10:00 tot 16:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Telefoon : (806)779-2346
Restaurant : Red River Steakhouse (recommended). Dit steakhouse zit in het gebouw waar eens de Reptile Ranch was. Het is er nu goed eten.
Bezienswaardigheid: Een compleet gerestaureerd Phillips 66 Station. Dit was het eerste Phillips in Texas, gebouwd in 1929. Weliswaar is het gebouw sinds 1977 gesloten maar het is een prachtige locatie voor een foto!





Tussen McLean en Alanreed is de I-40 de logische route al waren hier ooit drie verschillende stukken route66. Een van die drie is grotendeels verdwenen onder de I40, een ander stuk is verlaten en grote stukken zijn niet meer begaanbaar of liggen op prive terrein waar je niet mag komen. |
|
Alanreed
1806

Als je de oude Route66 (nu 3rd Avenue) door Alanreed volgt zie je op de kruising met Mainstreet het Bradley Kiser 66 Super Service Station uit 1932. Het pand is gerestaureerd maar helaas gesloten, het is wel een plek die er om roept om een foto te maken.
Net buiten Alanreed aan de I-40 is Texas DOT Safety Rest Area opgezet. Dit is niet zomaar een plek om even uit te rusten, het is helemaal in Route66 stijl opgebouwd en alleen daarom al de moeite waard om even te stoppen.Jericho GapTussen Alanreed en Groom lag de beroemde (beruchte!) Jericho Gap. Een heel stuk Route66 dat erg modderig was en er om bekend stond dat auto's hier vaak in die modder bleven steken. Het verhaal gaat zelfs dat lokale bewoners extra water op de weg gooiden zodat voorbijgangers wel moesten blijven steken en die bewoners goed geld moesten betalen om zich er uit te laten trekken. Helaas is dit stuk Route66 nu niet meer bereikbaar omdat het op prive grond ligt.
Twee kaartjes van Jerry McLanahan die de route van Alanreed via Jericho naar Groom laten zien:1842

1869
Bij afslag 96 van de I-40 kun je de slugbug ranch vinden. Dit is een andere versie van de beroemde Cadillac Ranch maar nu met Volkswagen Kevers die met de neus in de grond staan.
![]() |
Mocht je hier stoppen zorg dan dat je je spuitbus met verf bij je hebt, het wordt aangemoedigd om je handtekening achter te laten! | ![]() |

Net voor Amarillo kun je is weer een andere versie van de Cadillac Ranch, nu met landbouwvoertuigen! Om er te komen moet je bij afslag 77 van de I40 zuidwaarts gaan, de Pullman road op. Deze volg je voor 5,3 mijl waarna je rechtsaf gaat op de FM1151 (Claude Highway). Na een stukje zie je Combine City aan de rechterkant van de weg.


Web: www.palodurocanyon.com
1938k

Mocht je in Amarillo zijn dan MOET je even langs bij Bob 'Crocodile' Lile. Deze meneer is erg verdienstelijk kunstenaar maar ook een van de heren die een krant over/voor Route66 heeft helpen opzetten en hij zit in het Route66 Alliance Steering Committe.
Een aardige en interessante man om te ontmoeten. Het adres van zijn gallery is 2719 SW 6th Avenue, Amarillo,TX 79106
Telefoon: 806-6640-3089
Restaurant (en hotel) : The Big Texan
Je kunt de tafel waar die steaks gegeten worden hier live bekijken: KLIK
Ook als je 'normaal' wilt eten kun je hier prima terecht voor een goede steak, koud bier en een gezellige omgeving.
Hotel : Ben je volgegeten dan kun je zo je bed in in het bijbehorende Big Texan hotel, gebouwd in de stijl van een oude hoofdstraat van een western stadje en absoluut aanbevelenswaardig.
En, gewoon omdat we hier in Texas zijn, is er een zwembad in de vorm van de staat Texas:

Web : http://www.bigtexan.com/
Telefoon : (800) 657-7177.

Zij vonden de Cadillac de beste Amerikaanse auto en om dat vorm te geven namen ze 10 Cadillacs en groeven die met de neus in de grond.
De 10 gebruikte Cadillacs zijn verschillende modellen, varierend van een Club Coupe uit 1949 tot een Sedan uit 1963. Nu zouden deze auto's heel wat geld waard zijn maar in de tijd dat het kunstwerk opgezet werd was dit een aardig alternatief voor de schroothoop.
In Augustus 1997 werd Cadillac Ranch was 2 mijl verhuisd naar de plek waar het nu, iets ten westen van Amarillo. Ga je er op bezoek neem dan een dikke viltstift of spuitbus met verf mee, het is nadrukkelijk toegestaan zelf met graffiti het kunstwerk uit te breiden.

Dit verhaal werd verteld door Chip Lord, een van de leden van the Ant Farm:
Stanley is een rijke Texaan met een grote ranch net buiten Amarillo en een voorliefde voor practical jokes. Bij de eerste ontmoeting tussen ons (the Ant Farm) en Stanley zei hij dat hij iets nieuws wilde proberen op zijn ranch en gaf ons de vrije hand. We bedachten een ontwerp en lieten hem dat zien waarna hij ons redelijk de vrije hand gaf in de uitvoering.
In mei 1974 gingen we naar Amarillo om Cadillacs te kopen. We bezochten daarvoor alle tweedehands auto dealers in en rond Amarillo en de eerste die we kochten was een Coupe De ville uit 1959 voor 100$. Hij was zo goedkoop omdat er geen papieren bij zaten, geen probleem voor ons, zolang hij hem maar bezorgde wat hij deed. We kochten een creme kleurige Sedan de Ville uit 1962 die zo goed liep dat het ons pijn deed om hem te begraven. Een man verkocht voor 700$ een zilverkleurige Fastback uit 1949, veel geld omdat de meeste andere auto's gemiddeld 200$ kostten. Stanley zei dat we de auto moesten kopen maar ter plekke de ruiten er uit slaan met voorhamers waar de vorige eigenaar bij stond. Dat hebben we gedaan en de vorige eigenaar vond het bepaald niet leuk! Binnen 2 weken hadden we de benodigde 10 auto's (plus 1 reserve) en konden we aan de slag.
Op maandag 29 mei gingen we naar een stuk grond van Stanley met een gehuurde graafmachine. De bestuurder snapte niet waarom we hem de gaten lieten graven en de autos er in duwen maar hij deed keurig wat we wilden. Stanley arriveerde met eten en bier en vroeg ons niet te spreken met de inmiddels gearriveerde jopurnalisten.
Toen het klaar was nodigde Stanley 200 VIP's uit Amarillo uit voor een openingsfeest waarbij de alcohol rijkelijk vloeide. Een fles champagne werd stukgeslagen tegen de eerste auto en het kunstwerk was geopend.

Van links naar rechts Hudson Marquez, Stanley Marsh 3, Chip Lord en Doug Michels.
De auto's die zijn gebruikt zijn: Cadillac Club Coupe (ook wel Sedanette genoemd) uit 1949 Cadillac Sedan uit 1950 Cadillac Coupe De Ville uit 1954 Cadillac Sedan uit 1956 Cadillac Sedan uit 1957 Cadillac Sedan uit 1958 Cadillac Coupe uit 1959 Cadillac Sedan (flat top) uit 1960 Cadillac 4 window Sedan uit 1962 Cadillac Sedan uit 1963 Een paar foto's uit 1974 met de auto's zoals ze er toen uitzagen: |
![]() |




.jpg)




1975k

De laatste bankroof werd gepleegd door 2 jongeren die, tot de tanden bewapend, de bank binnen stormden. Ze waren echter gezien door de lokale bevolking die, eveneens zwaar bewapend, de bank belegerden maar de twee bankrovers kwamen weg door de bankdirecteur te gijzelen. Uiteindelijk gingen ze er vandoor met $100.
1995k
In Vega zijn nog wel wat dingen te zien. Zo is er het prachtig opgeknapte Magnolia Station | ![]() |
Daar tegenover vindt je een relatief nieuw museum, het Milburn-Price museum waar ze oude spullen tentoonstellen maar waar ze ook video opnamen maken en vertonen van mensen die o.a. de Dustbowl days hebben meegemaakt. | ![]() |
Als laatste is er nog Dot's mini museum. Dot Levitt kwam in de jaren 40 met haar echtgenoot naar Vega en is er nooit meer weggegaan. Ze heeft haar hele leven curiosa verzameld over Route66 en het wilde westen. Iedereen is nu welkom om haar grote verzameling te komen bekijken. Op haar terrein vind je ook de Cowboy Boot tree, een boom vol cowboy laarzen. Adres : 105 N. 12th St Telefoon : 806-267-2367 Web: http://www.oldhamcofc.org/museums.html |
![]() |

2019

Zelfs in de hoogtijdagen was Adrian een klein plaatsje met op zijn piek ongeveer 250 inwoners. Het enige wat Adrian de moeite waard maakt is het Midpoint cafe dat ooit geopend werd onder de naam Jesse's cafe.
Adrian ligt namelijk precies in het midden van Route66, net zo ver van Chicago als Los Angeles en daar maakt het MidPoint cafe gebruik van. Het is een plek om te vieren dat je de helft achter de rug hebt. Dit vieren kun je doen met een stuk zelf gemaakte 'Ugly Crust Pie' en alleen die pie is het stoppen al waard. Adres : Exit 23B van de I-40 Telefoon : 806-538-6379 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pal naast het Midpoint cafe vind je het Sunflower station, een souvenir shop met achter de toonbank Fran, de dame die model heeft gestaan voor Flo in de film 'Cars'. Een must stop!

Aan de andere kant van het Midpoint cafe staan de overblijfselen van een cafe dat begon als Tommy's cafe maar al snel werd omgedoopt tot het 'Bent Door' cafe. Dit omdat de eigenaar er iets speciaals van wilde maken en een oude verkeerstoren van een vliegveld kocht om die in de gevel te verwerken. Ergens in de jaren 70 is het gesloten maar de eigenaren zijn bezig geld bij elkaar te halen om het op te kunnen knappen en te heropenen. | |
![]() |
![]() |
